keskiviikko 21. joulukuuta 2011

Mistä se sitten tulee? Se fiilis?

Ulkona on pimeää, kurjaa, märkää ja lumesta ei tietoakaan. Työstressi painaa päälle ja tammikuussa tulevan muuton takia on yhtä aikaa sekä haikea, että odottava tunnelma. Tänään todistin töistä tullessa 3 metrin päästä sitä kun joku nuori mies meinasi jäädä pahasti auton alle. Auto tuli punaisia päin suojatielle ja oli sekunneista kiinni ettei käynyt tosi pahasti. Onneksi poika oli ketterä jaloistaan ja ehti jotenkin kierähtää pois alta ja auto vain töytäisi kyljestä. Joulumania.... Kiristää, puristaa, ahdistaa, ärsyttää, on kiire ja hiekkaa lattioilla.

Minä olen ollut tämän viikon löytöretkellä, nimittäin kadonneen joulufiiliksen etsintäretkellä. Olen yrittänyt antaa itselleni anteeksi sen etten ehtinyt tehdä kaikkia joulukortteja tänä vuonna itse(luultavasti myös tässä kaikessa ressipaniikissa olen unohtanut jonkun tärkeän ja hänen joulutervehdyksensä tulee tässä: "Hyvää ja rauhallista joulua"). Olen jo marraskuussa unohtanut ajatuksetkin suursiivouksesta ja pölypallot saavat jäädä. Jätän hyvällä omallatunnolla myös perinteisen piparkakkutalon tekemättä. En aio värjätä juurikasvuani ennen vuotta 2012.

Sen sijaan olen ostanut ison kulhollisen mandariineja, koska niiden hajusta tulee mieleen se kuinka Tuulikki-täti toi aina jouluisin ison säkillisen niitä Sysiaholle. Hän toi myös Vappu-koiransa joka oli ärsyttävä ja sitä piti laulattaa koko ajan... Olen ostanut Brunbergin tryffeleitä, koska Kaija-mummulla oli niitä aina, joka joulu, Siltakadun piirongin päällä heti siinä kun astui keittiöstä olohuoneen puolelle... Olen asettanut joulutonttu-pehmolelun esille, koska se on aina lapsuudessa ollut Sysiaholla jouluna esillä. Yleensä takanreunalla tai ikkunalaudalla... Olen vaihtanut kaikille puhtaat ihanalta tuoksuvat lakanat ja pyyhkeet. Olen naamioinut muuttolaatikot pöytätasoksi ja piilottanut lehtiröykkiöt pois silmistä. Jääkaapissa odottavat italiansalaattiainekset ja komerossa on piilossa pari hassua pakettia joita hyvällä tahdolla voi kutsua joululahjoiksi. Minun joulufiilikseni tulee ennenkaikkea Jarnosta ja Matildasta.

Nyt siivoan syyllisyyden, riittämättömyyden, kiireen, ahdistuksen ja muut epäoleelliset tunteet pois ja nautin kuluvasta viikosta.

Hyvää ja rauhallista joulua!























2 kommenttia: